Modulul i | Modulul ii | Modulul iii | Modulul iv | Modulul v |
Modulul ii.Comunicarea şi abilităţile sociale
Strategii educaţionaleStrategiile propuse pentru acest modul sunt: a. strategii de provocare/stimulare a unei comunicări, presupun:
b. strategii de prevenire a unor „blocaje de comunicare”:
c. strategii de utilizare a „ascultării active”:
d. strategii pentru provocarea/prevenirea/reducerea/rezolvarea conflictelor: |
Sugestii metodologice | |||
---|---|---|---|
- joc de rol - conflict de rol focalizat pe: - sine (dezechilibru între expectanţele echipei şi propria personalitate - elev timid - rol agresiv); - partener (include elevul slab în grupul de elevi foarte buni); - relaţie (neimplicarea unui membru în echipă). |
- joc de rol - modelarea grupului la nivel de moderator: - verifică dacă a înţeles bine; - propune o schemă de acţiune; - stimulează comunicarea la nivel de grup; - parteneriat în comunicare; - împărtaşeşte opinia/varianta sa. |
- joc de rol - reducerea unui conflict prin două situaţii: - de abordare (lucrurile care ne plac); - de evitare (nu ne plac). Situaţii: a. evitare-evitare (alegerea din mai multe optiuni pe cea negativă); b. evitare-abordare (optiuni cu implicare pozitivă şi negativă); c. abordare-abordare (din mai multe opţiuni aleg cea pozitivă). |
- joc de rol - Etape în rezolvarea unui conflict: - identificarea problemelor; - generarea tuturor soluţiilor posibile; - eliminarea variantelor inconvenabile; - examinarea opţiunilor rămase (două soluţii); - implementarea unei soluţii (din cele două alese); - verificarea (feed-back). |
Strategii de stimulare/formare | Strategii de prevenire | Strategii de reducere | Strategii de rezolvare |
Etape | Etape | Etape | Etape |
- folosirea unor elemente ce presupun interpretări din puncte de vedere diferite; - situarea elevilor in două tabere (poziţii concurenţiale); - dezvoltarea în fiecare echipă a unui rol de “avocat al diavolului”; - dezvoltarea unui “stil” al conflictului (modul de tratare in general). |
- focalizarea pe obiective; - producerea de sarcini bine structurate şi acceptate de întreg grupul; - facilitarea comunicărilor la nivel de grup; - evitarea situaţiilor căstig-pierdere; - utilizarea elementelor incluse in strategiile de moderare a activităţii. |
- focalizate pe schimbarea atitudinilor; - focalizate pe schimbarea comportamentelor prin: - utilizarea “integratorilor” (persoane cu influenţă in grup); - rotirea persoanelor de la un grup la altul; - identificarea unor obiective supraordonate(propuse de lider). |
- reformularea sau simplificarea problemei; - avansarea ipotezelor (alegerea tipului de strategie adecvată situaţiei): a. strategie algoritmică (serii ordonate de paşi); b. strategie euristică (bazată pe metoda incercare-eroare). - testarea ipotezelor; - verificarea. |