a

GreenPeace

Este o organizaţi...
website cu detalii

Finala .Campion 2009

În perioada 26-29 aprilie 2009, la Bran, a avut loc ...
website cu detalii

Urmaşii lui Moisil

A IX a ediţie a Concursulu......
website cu detalii


Modulul i Modulul ii Modulul iii Modulul iv Modulul v  

Modulul ii.Comunicarea şi abilităţile sociale

Strategii educaţionale

Strategiile propuse pentru acest modul sunt:

a. strategii de provocare/stimulare a unei comunicări, presupun:

  • folosirea unor elemente de conţinut care să fie pasibile de interpretări din unghiuri diferite;
  • împărţirea colectivului în „tabere opuse” – pro şi contra mesajului transmis;

b. strategii de prevenire a unor „blocaje de comunicare”:

  • ce pot determina conflicte (prin stimularea elevului la comunicare, încurajarea lui, lauda etc.);

c. strategii de utilizare a „ascultării active”:

  • informarea (verificarea faptelor);
  • confirmarea (elevul conştientizează spusele sale)
  • iritarea (elevul ştie că este bine înţeles)

d. strategii pentru provocarea/prevenirea/reducerea/rezolvarea conflictelor:

Sugestii metodologice
- joc de rol - conflict de rol focalizat pe:
- sine (dezechilibru între expectanţele echipei şi propria personalitate - elev timid - rol agresiv);
- partener (include elevul slab în grupul de elevi foarte buni);
- relaţie (neimplicarea unui membru în echipă).
- joc de rol - modelarea grupului la nivel de moderator:
- verifică dacă a înţeles bine;
- propune o schemă de acţiune;
- stimulează comunicarea la nivel de grup;
- parteneriat în comunicare;
- împărtaşeşte opinia/varianta sa.
- joc de rol - reducerea unui conflict prin două situaţii:
- de abordare (lucrurile care ne plac);
- de evitare (nu ne plac).
Situaţii:
a. evitare-evitare (alegerea din mai multe optiuni pe cea negativă);
b. evitare-abordare (optiuni cu implicare pozitivă şi negativă);
c. abordare-abordare (din mai multe opţiuni aleg cea pozitivă).
- joc de rol - Etape în rezolvarea unui conflict:
- identificarea problemelor;
- generarea tuturor soluţiilor posibile;
- eliminarea variantelor inconvenabile;
- examinarea opţiunilor rămase (două soluţii);
- implementarea unei soluţii (din cele două alese);
- verificarea (feed-back).
Strategii de stimulare/formare Strategii de prevenire Strategii de reducere Strategii de rezolvare
Etape Etape Etape Etape
- folosirea unor elemente ce presupun interpretări din puncte de vedere diferite;
- situarea elevilor in două tabere (poziţii concurenţiale);
- dezvoltarea în fiecare echipă a unui rol de “avocat al diavolului”;
- dezvoltarea unui “stil” al conflictului (modul de tratare in general).
- focalizarea pe obiective;
- producerea de sarcini bine structurate şi acceptate de întreg grupul;
- facilitarea comunicărilor la nivel de grup;
- evitarea situaţiilor căstig-pierdere;
- utilizarea elementelor incluse in strategiile de moderare a activităţii.
- focalizate pe schimbarea atitudinilor;
- focalizate pe schimbarea comportamentelor prin:
- utilizarea “integratorilor” (persoane cu influenţă in grup);
- rotirea persoanelor de la un grup la altul;
- identificarea unor obiective supraordonate(propuse de lider).
- reformularea sau simplificarea problemei;
- avansarea ipotezelor (alegerea tipului de strategie adecvată situaţiei):
a. strategie algoritmică (serii ordonate de paşi);
b. strategie euristică (bazată pe metoda incercare-eroare).
- testarea ipotezelor;
- verificarea.