Competenţe specifice
1.1. Utilizarea terminologiei ştiinţifice şi disciplinare specifice (concepte, noţiuni) pentru prezentarea unei informaţii pertinente;
1.2. Argumentarea unui demers explicativ;
2.1. Operarea cu sistemul conceptual şi metodologic specific ştiinţelor;
2.2. Formalizarea informaţiilor;
3.2. Analiză interacţiunilor dintre elementele naturale;
4.1. Citirea şi interpretarea informaţiei cartografice şi grafice;
4.2. Operarea cu simboluri, semne şi convenţii;
4.3. Utilizarea convenţiilor în citirea şi interpretarea suporturilor cartografice;
4.4. Trecerea de la o scară la altă;
4.5. Construirea unor schiţe cartografice simple;
4.6. Descrierea şi explicarea faptelor observate pe teren sau identificate pe modele;
5.3. Utilizarea unor metode de analiză directă sau mediată;
5.4. Utilizarea unor metode şi tehnici simple, specifice diferitelor discipline ştiinţifice, pentru analiză unor elemente ale reliefului în contextul mediului înconjurător.
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa pentru clasa a IX-a, aprobată prin OMEC 3458/2004.
Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programa şi în raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Pământul - o entitate a universului
Universul şi sistemul solar, Evoluţia Universului şi a Terrei, Caracteristicile Pământului şi consecinţele geografice;
Măsurarea și reprezentarea spațiului terestru
Coordonatele geografice, Reprezentări cartografice, Măsurarea şi calculul distanţelor şi al suprafeţelor pe hărţi geografice şi în orizontul local, Reprezentările cartografice şi societatea omenească;
Relieful terestru
Scoarţă terestră că suport al reliefului: structura şi alcătuire petrografică, Unităţile majore ale reliefului terestru, Agenţi, procese şi forme de relief, Tipuri şi unităţi de relief, Analiză şi interpretarea reliefului, Relieful şi societatea omenească, Relieful orizontului local, Aplicaţii practice în orizontul local.
Competenţe specifice
1.1. Utilizarea terminologiei ştiinţifice şi disciplinare specifice (concepte, noţiuni) pentru prezentarea unei informaţii referitoare la aşezări
1.2. Argumentarea unui demers explicativ
3.2. Sesizarea unor succesiuni în evoluţia aşezărilor
4.1. Citirea şi interpretarea informaţiei cartografice şi grafice referitoare la state
4.2. Operarea cu simboluri, semne şi convenţii
4.4. Trecerea de la o scară la altă
4.5. Construirea unui text structurat utilizând o informaţie cartografică sau grafică
4.6. Descrierea şi explicarea faptelor observate pe teren sau identificate pe modele
5.3. Utilizarea unor metode de analiză directă sau mediată a aşezărilor umane
5.4. Utilizarea unor metode şi tehnici simple, specifice diferitelor discipline ştiinţifice, pentru analiză unor elemente ale aşezărilor omeneşti
5.5. Utilizarea reprezentărilor cartografice în investigarea mediului geografic
5.6. Aplicarea modalităţilor de analiză pe elemente simple, sisteme, succesiuni
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa pentru clasa a X-a, aprobată prin OMEC 4598/2004.
Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programa şi în raport cu etapele desfăşurării acesteia.
I.
Statele şi grupările regionale de state, Evoluţia în timp a hărţii politice, Principalele probleme actuale de geografie politică;
II. Geografia populației și a așezărilor umane
A. Geografia populaţiei: Dinamică populaţiei, Bilanţul natural al populaţiei, Mobilitatea teritorială a populaţiei, Bilanţul total al populaţiei, Evoluţia numerică a populaţiei, Tipuri de medii de viaţă, Răspândirea geografică a populaţiei, Structuri demografice (rasială, confesională, etnolingvistică, pe grupe de vârstă şi sexe, socioeconomică, pe medii), Populaţia, protecţia mediului înconjurător şi dezvoltarea durabilă;
B. Geografia aşezărilor umane: Habitatul uman: definire şi componente, Urbanizarea, Dinamică urbană şi explozia urbană, Funcţiile şi structura funcţională a aşezărilor omeneşti, Forme de aglomerare umană, Metropole – megalopolisuri, Peisaje rurale; Organizarea spaţiului urban şi rural, Planul oraşului, Amenajarea locală şi regională.
Competenţe specifice
1.1. Prezentarea în scris şi orală a aspectelor definitorii ale mediului înconjurător, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului
1.2. Prezentarea rezultatelor investigaţiilor realizate asupra mediului înconjurător, cu ajutorul terminologiei specifice geografiei
1.3. Explicarea unei realităţi investigate (direct sau indirect), prin utilizarea limbajului ştiinţific specific domeniului
1.4. Documentarea asupra problematicii domeniului, valorificând adecvat semnificaţiile termenilor cheie de specialitate
1.5. Formularea de probleme referitoare la regionalizare şi globalizare, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului
2.1. Explicarea proceselor naturale din mediul înconjurător (geografic) că reflectare a fenomenelor şi a proceselor studiate în cadrul ştiinţelor naturii (Fizică, Biologie, Geologie, Chimie)
2.2. Aplicarea elementelor semnificative, conceptuale şi metodologice, specifice ştiinţelor naturii şi ştiinţelor sociale, pentru studierea mediului înconjurător
2.3. Explicarea relaţiilor observabile dintre ştiinţe, tehnologie şi mediul înconjurător, prin analiză unor sisteme şi structuri (teritoriale şi funcţionale)
2.4. Explicarea relaţiilor observabile dintre sistemele naturale şi umane ale mediului
3.1. Utilizarea unor reprezentări grafice şi cartografice, pentru interpretarea şi prezentarea realităţii observate
3.2. Utilizarea informaţiei cartografice, pentru explicarea problemelor legate de regionalizare şi globalizare
3.3. Utilizarea unor reprezentări grafice şi cartografice minime, pentru interpretarea şi exprimarea realităţii analizate mediat
3.4. Utilizarea informaţiei cartografice, pentru explicarea sistemului economic şi geopolitic mondial
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa pentru clasa a XI-a, aprobată prin OMEC 3252/2006.
Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programa şi în raport cu etapele desfăşurării acesteia.
I. Mediul înconjurător - problema fundamentală a lumii contemporane
Mediul înconjurător – aspecte generale, *Modificări recente ale mediului terestru, Factorii geoecologici – aspecte generale, Geosistemul, ecosistemul şi peisajul geografic, *Factori geoecologici – caracteristici şi funcţionalitate, Tipurile de medii geografice, Tipurile de peisaje geografice, *Mediile zonei temperate, Hazarde naturale şi antropice, Despăduririle, desertificarea şi poluarea – efecte ale activităţilor umane asupra mediului, *Scenarii despre evoluţia mediului, Protecţia, conservarea şi ocrotirea mediului, Managementul mediului înconjurător;
Regionalizarea și globalizarea lumii contemporane
Dimensiunile şi domeniile regionalizării şi globalizării, *Spaţiul geografic şi globalizarea, Identitatea, uniformizarea şi diversitatea lumii contemporane.
Competenţe specifice
1.1. Prezentarea, în scris şi oral, a aspectelor definitorii ale spaţiului european şi naţional, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului
1.2. Raportarea rezultatelor documentării (informării) asupra problematicii fundamentale a Europei şi a României, cu ajutorul noţiunilor şi al conceptelor corespunzătoare
1.3. Explicarea unei realităţi investigate (direct sau indirect), prin utilizarea limbajului ştiinţific specific domeniului
1.5. Formularea de probleme referitoare la regionalizare şi la globalizare, din perspectiva europeană, utilizând corect şi coerent terminologia specifică domeniului
2.1. Explicarea proceselor naturale din mediul înconjurător (geografic), la nivelul continentului, prin conexiuni sugerate de analiză modelelor grafice, cartografice şi a imaginilor
2.2. Utilizarea elementelor semnificative, conceptuale şi metodologice, specifice ştiinţelor naturii şi ştiinţelor sociale, pentru studierea comparativă a geografiei Europei şi a României
2.3. Explicarea relaţiilor observabile dintre ştiinţe, tehnologie şi mediul înconjurător, la nivelul continentului, prin analizarea unor sisteme şi structuri teritoriale şi funcţionale
2.4. Explicarea relaţiilor observabile dintre sistemele naturale şi umane ale mediului geografic european, utilizând date statistice, modele geografice şi reprezentări cartografice adecvate
2.7. Aplicarea unor elemente explicative semnificative specifice ştiinţelor sociale, în interpretarea proceselor referitoare la globalizare din perspectiva U.E.
3.1. Interpretarea reprezentărilor grafice şi cartografice, pentru prezentarea unei realităţi investigate
3.2. Utilizarea reprezentărilor grafice şi cartografice adecvate, pentru interpretarea şi exprimarea realităţii geografice a U.E. şi a unor ţări din componentă acesteia
3.3. Transferul informaţiei statistice, grafice şi cartografice în alte forme de prezentare (texte, modele etc.)
3.4. Interpretarea datelor statistice şi a modelelor grafice referitoare la U.E. şi la România
*3.5. Construirea unor reprezentări grafice şi cartografice minimale, utilizând informaţii ofertate
**3.6. Utilizarea mijloacelor de reprezentare grafică şi cartografică a elementelor de geografie administrativă
Conţinuturile asociate competenţelor specifice sunt preluate pentru toate etapele, din programa pentru clasa a XII-a, aprobată prin OMEC 5959/2006.
Subiectele vor fi realizate în funcţie de parcurgerea tematicii din această programa şi în raport cu etapele desfăşurării acesteia.
Europa și România - elemente geografice de bază
(tratare comparativă şi succesivă, de la Europa la România)
Spaţiul românesc şi spaţiul european;
Elemente fizico – geografice definitorii ale Europei şi ale României: - relieful major (trepte, tipuri şi unităţi majore de relief), - climă (factorii genetici, elementele climatice, regionarea climatică), harta sinoptică a Europei şi a României;
- hidrografia – aspecte generale;
Dunărea şi Marea Neagră, învelişul biopedogeografic, resursele naturale;
Elemente de geografie umană ale Europei şi ale României: - harta politică a Europei; România că stat al Europei, - populaţia şi caracteristicile ei geodemografice;
- sistemul de oraşe al Europei; analiză geografică a unor oraşe (patru oraşe europene, oraşul Bucureşti şi două oraşe din România), - activităţile economice – caracteristici generale;
analiză unei ramuri industriale (la nivel european şi în România), - sisteme de transport;
Mediu înconjurător şi peisaje;
Regiuni geografice în Europa şi în România: - caracteristici ale unor regiuni geografice din Europa şi din România*, - Carpaţii – studiu de caz al unei regiuni geografice;
ţările vecine României (caracterizare geografică succintă).